lørdag den 30. juni 2018

Anmeldelse af Undtagelsen, af Christian Jungersen

I dag vil jeg anmelde en lidt ældre bog. Undtagelsen er faktisk fra 2004. Jeg fik den anbefalet for et par år siden, og købte den der efter. Så stod den i næsten to år på min reol. Men for en måned tids tiden læste jeg, at de nu ville filmatiser bogen, og så måtte jeg jo heller se at få den læst

Læst blev den, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Undtagelsens omdrejningspunkt er Dansk center for Infomation om Folkedrab. Her arbejder fire kvinder. Iben, Malene, Camilla og Anne-lise. Det er fire meget forskellige kvinder, som er meget forskellige steder i livet. Iben og Malene er gamle veninder og har deres egen lille gruppe i gruppen. Camilla, forsøger at hænge på Iben og Malene, imens Anne-lise føler sig helt udelukket fra gruppen. Da Iben og Malene modtager mails med dødtrusler, begynder alle gætterierne, og den onde sladder. For hvem truer personalet? Og hvorfor har Anne-lise ikke modtaget nogen mails?

Bogen er virkelig uhyggelig. Ikke på en gyser måde, men mere fordi den viser hvor meget mobning, og selvskabte historier kan ødelægge et menneske. Når vi snakker mobning, tænker vi ofte på børn, og unge. Men voksne kan også mobbe hinanden, og dette, på en måde, som kan have vidtstrækkende konsekvenser. Bogen tager et virkelig vigtigt tema op, som rigtig mange vil have glæde af læse lidt om. Og når filmen bag bogen kommer i efteråret 2019, er jeg sikke på det vil skabe grobund, for et kæmpe debat om voksenmobning og det gode arbejdsmiljø.

Jeg synes det er en rigtig, rigtig god bog. Ved første øjekast virker den meget lang, og den er da også på 620 sider. Men bogen opslugte mig, og var hurtigt læst. Bogen rørte mig virkelig, og alle som har oplevet dårligt arbejdsmiljø og mobning, vil helt sikkert får gåsehud, flere gange i løbet af bogen.

Jeg giver bogen 4 ud af 5 stjerner.